Pages

Friday, August 16, 2013

Hujan Meteor Di Malaysia

Assalamualaikum...Anneyosayo...

Sumber dari Hj Google...hehehe


    Baru2 ini kecoh mengatakan hujan meteor diruang angkasa Malaysia pada malam 12 - 13 ogos 2013... Menurut laporan media orang ramai berpeluang menyaksikan hujan meteor Perseid dari buruj Perses...

    Pancuran Meteor berlaku apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi... Bagi pancuran meteor Perseid, ia berlaku kerana bumi melintasi laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer... apabila komet semakin hampir dengan matahari, ia juga turut melintasi orbit bumi dan meninggalkan debu-debu komet sepanjang perjalanannya... 

    Debu-debu ini lah yang akan memasuki atmosfera bumi dan menghasilkan pancuran meteor yang dapat dilihat dengan mata kasar manusia... Waktu terbaik untuk menyaksikan pancuran meteor adalah selepas bulan terbenam bermula Jam 11 malam...  




Sumber dari Hj Google...hehehe

  Aku tak sempat nak tengok keindahan yang telah Allah s.w.t turunkan... Tapi aku nak share ade satu ketika dulu waktu aku masih kanak2 seingat aku sewaktu aku berusia 12 tahun... Tengah lena aku tidur...tiba-tiba tidur ku terganggu dengan bunyi bising... seakan- akan bunyi kapal terbang dari jarak yang sangat dekat... jadi aku pun bangun dan jengok ke jendela... Alangkah terkejutnya aku... apabila terlihat meteor yang sangat besar dan berapi sedang jatuh... aku terus belari ke arah ayah...


aku: Ayah2 dengar tak bunyi tadi tu...

Ayah: Dengar... tu bunyi kapal terbang..

Aku: bukan ayah... Along tengok tadi ayah.. tu tahi bintang... tahi bintang tu berapi ...ayah along takut... along takut kalu tahi bintang tu jatuh kat hospital macam mana mak ngan adik...

(waktu tu adik aku yang berusia 4 bulan akan menjalani operation di HKL )

Ayah: Allah ciptakan benda yang sungguh cantik along... Allah juga jatuhkan tahi bintang tu ke dalam laut... In Sya Allah tak kan berlaku apa2... dah pergi tido...esok nak pergi tengok adik...

 Itu la kali pertama aku melihat meteor... Ya Allah sungguh besar kuasa mu... 


Sumber dari Hj Google...hehehe


Ada beberapa ayat Al-Quran yang menyebutkan tentang meteor, berikut diantaranya,

1. Firman Allah,

وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ * وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ * إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُبِينٌ

“Sesungguhnya Aku telah menciptakan gugusan bintang-bintang (di langit) dan Aku telah menghiasi langit itu bagi orang-orang yang memandang(nya), ( ) Aku menjaganya dari setiap syaitan yang terkutuk, ( ) kecuali syaitan yang mencuri-curi (berita) yang dapat didengar (dari malaikat) lalu dia dikejar oleh semburan api yang terang.” (QS. Al-Hijr: 16 – 18).


2. Firman Allah,

إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ * وَحِفْظًا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ * لَا يَسَّمَّعُونَ إِلَى الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَيُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ * دُحُورًا وَلَهُمْ عَذَابٌ وَاصِبٌ * إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ ثَاقِبٌ

“Sesungguhnya Aku telah menghias langit yang terdekat dengan hiasan, yaitu bintang-bintang, dan telah memeliharanya (sebenar-benarnya) dari setiap syaitan yang sangat durhaka,syaitan syaitan itu tidak dapat mendengar-dengarkan (pembicaraan) para malaikat dan mereka dilempari dari segala penjuru. Untuk mengusir mereka dan bagi mereka siksaan yang kekal, Akan tetapi barangsiapa (di antara mereka) yang mencuri-curi (pembicaraan); maka ia dikejar oleh suluh api yang terang.” (QS. As-Shaffat: 6 – 10).


3. Firman Allah, yang menjelaskan kebiasaan jin mencuri berita dari langit

وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا * وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَنْ يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَصَدًا


“Sesungguhnya kami telah mencoba mengetahui (rahasia) langit, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang kuat dan panah-panah api, dan sesungguhnya kami dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit itu untuk mendengar-dengarkan (berita-beritanya). Tetapi sekarang barangsiapa yang (mencoba) mendengar-dengarkan (seperti itu) tentu akan menjumpai panah api yang mengintai (untuk membakarnya).” (QS. Al-Jin: 8 – 9)

Sumber dari : http://www.konsultasisyariah.com/hujan-meteor-dalam-pandangan-al-quran/

No comments :

Post a Comment