Pages

Wednesday, July 17, 2013

Puding Roti Pelangi

Assalamualaikum... anneyosayo..

    Pagi tadi aku de post N3 berbuka di teratak ayahda serta bonda... Tup tup aku dapat panggilan dari seorg rakan si kecik molek cik Nurul... Kata nye cam ne nak wat Puding Roti tu...cam sedap je (mmg sedap dek noon).. aku yang baru first time wat nie pun suke makan... Actually resepi nie aku ambil dari Kak Ita ala blogger Masam Manis.. Kalu korang tgk cara penyampaian pic makanan dia mmg sume mengoda jiwa...nak nak pulak bulan pose boleh goncang iman nie...  tapi aku wat xla secantik n smooth cam Kak Ita mana boleh lawan dengan sifu kan..hehehehe... tapi in sya Allah aku akan cuba membaiki mutu keunggulan puding nie nnt...

Nurul selamat Mencoba resepi di bawah ye....






Puding Roti Pelangi
By Kak Ita

Bahan A:

1 biji telur
1 tin susu cair 
3 sudu makan susu pekat manis
3 keping roti  


Bahan B

7gm agar - agar serbuk (aku guna satu peket 8gm)
300 ml air
3 sudu besar gula


Bahan C

2 sudu besar sunquick (kak ita guna 1 sudu je)
1 sudu teh pate lemon
1 sudu kecik esen vanilla

Hiasan: Pewarna hijau, merah, purple, biru


Cara membuat:

1. Dengan mengunakan Blender.. kisar semua Bahan A (pastikan buang lendir telur coz xnak nnt pudding kita bau telur)

2. Masak Bahan B sehingga gula larut kemudian masukan Bahan A yang telah di blend tadi gaul dengan api yang pelahan.

3. Kemudian masukkan Bahan C masak sehingga likat. Jangan likat sangat nanti tak cantik puding kita. macam pic kat atas tu sebab likat sgt la tu..

4. Ambil 1/4 adunan n bahagikan ke pada beberapa bahagian dan setiap nye diletakkan perwarna makanan. Tuang adunan selebihnye kedalam loyang yang telah dibasahkan.

5. Kemudian titiskan adunan bewarna tadi secara berselang seli dan masukkan kedalam peti sejuk.




2 comments :

  1. terima kasih untuk resepi... nanti sy buat tau... bg gambo sekali.. hehehehe

    ReplyDelete
  2. buat jangan xbuat..mmg sedap...hehehehe...

    ReplyDelete