Pages

Tuesday, July 23, 2013

Alahai Sup daging ku...

Assalamualaikum...annyeyosayo...

      Cerita bab sup sup nie kan...aku memang failed la kalu bab masak sup nie... cuba bagi aku masak kari memang hangpa pun kalah (amboi masuk lif tekan sendiri nampak)... serious.... oneday aku wat sup ayam...bau perhhhh menyelerakan... tapi bila makan tak sedap langsung...macam ada yang terlebih... aku nie dok ulang2 rasa sup tu...mencari dimanakah kekurangan sup ku itu...  yang buat aku rasa sedih tu...Mr.TA complain sup aku tu tak sedap macam ada yang tak kena... dia tak pernah complain masakan aku sebelum nie (katanye aku master chef dia)... 

     Tapi bagus juga Mr.TA complain atlist aku boleh cuba perbetulkan resepi sup aku kan... Aku pulak bukan jenis putus asa... yela kalu tak sedap mesti la kita kena cari cara nak menyedapkan nye kan... aku pun tanya la member aku coz dia memang hebat bab masak2 nie... baru la aku sedar yang aku sebenarnye terlebih halia dalam sup aku tu... tu yang membuatkan rasa dia xsedap... 

    Jadi aku pun buat la sup sekali lagi dengan mengunakan resepi dari member aku tu... Alhamdullilah menjadi... Mr.TA pun suka...aku lagi la suka bila tengok kekasih hati makan dengan kusyuk...

     Aku nak kongsi la resepi simple nie dengan korang... mana tau korang ada cara nak sedapkan lagi sup aku nie...hehehehe....




Sup Daging

Bahan-bahan: (untuk 2 org)

150gm Daging (hiris ikut kesukaan anda)
3 biji cili padi
1 Sup Bunjud (Sup Tulang)
1 sudu besar Pes Sup Siam (saja gatal aku tambah)
1 biji Ubi Kentang
½ biji Lobak Merah
700 ml Air
Sedikit lada hitam
Garam secukup rasa

Bahan A:

1 biji Bawang Besar (potong 6)
2 ulas Bwang Putih (diketuk)
1 inch Halia (hiris)
Kulit Kayu Manis
Bunga Lawang


Cara Membuat:

1.   Tumis bahan A sehingga naik bau. Kemudian masukkan sup bunjud bersama daging gaul sehingga daging bertukar warna.
2.      Kemudian masukkan air, cili padi, ubi kentang renek kan sehingga kentang hampir masak.
3.      Masukkan pula lobak merah, pes sup siam, lada hitam dan garam. Masak sehingga lobak lembut sedikit  dan sedia dihidang kan.


No comments :

Post a Comment